Είναι σύνηθες το επιχείρημα περί στατιστικής και αλήθειας. Ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει την στατιστική, όπως τον συμφέρει, ανάλογα με το σε ποιο συμπέρασμα θέλει να καταλήξει.
Με περίσσια περηφάνια ανακοινώθηκε από την τροχαία η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων την περσυνή χρονιά στην Ελλάδα. Παράλληλα η στατιστική κατέδειξε και την μείωση των νεκρών «στο βωμό της ασφάλτου», στο αστρονομικό ποσοστό του 4%. Είχαμε δηλαδή 59 νεκρούς λιγότερους το 2007, σε σχέση με το 2006. Όλοι βιαστήκαν να το αποδώσουν στα νέα μέτρα, καθώς ενώ το έτος 2007, ξεκίνησε αυξητικά σε θανάτους (σε σχέση με το 2006), από την στιγμή που εφαρμόστηκαν τα νέα μέτρα, άλλαξε η κατάσταση, μειώθηκαν οι νεκροί, και τέλος καλό όλα καλά. Άντε να ευλογήσουμε για μια ακόμη φορά τα γενιά μας. Είναι όμως έτσι;
Σύμφωνα με μελέτη για λογαριασμό του υπουργείου συγκοινωνιών
υπάρχουν τέσσερις βασικοί λόγοι στους οποίους οφείλονται τα τροχαία ατυχήματα.
Την οδική υποδομή και το περιβάλλον της
Τον οδηγό,
Το όχημα,
Την επιτήρηση και αστυνόμευση,
Οι εκτιμήσεις εμφανίζουν το αυτοκίνητο να συμμετέχει κατά 10% στις αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων, ο δρόμος κατά 30% και ο άνθρωπος κατά 90%.
Δεν εμφανίζεται πουθενά η αστυνόμευση, καθώς φυσικά οπού υπάρχει, δεν προκαλούνται ατυχήματα. Θα μου πεις «θα πρέπει ο κάθε Έλληνας οδηγός να έχει τον αστυνόμο του;
Αν δεχτούμε λοιπόν ότι το 90% ενός ατυχήματος οφείλεται στον άνθρωπο, πρέπει να εξετάσουμε αν τελικά τα νέα μέτρα «συμμόρφωσαν ή όχι τον άνθρωπο»
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχειά της τροχαίας, για τον μήνα Ιούνιο 2007 (τον μήνα δηλαδή που εφαρμόστηκαν τα νέα μέτρα), είχαμε:
«49.732 ελέγχους, όπου βεβαιώθηκαν 37.577 παραβάσεις και αναιρέθηκαν 5.801 άδειες οδήγησης».
Μιας και τους αρέσουν τα στατιστικά λοιπόν θα το κάνω «πιο λιανά»
Οι περίπου 4 (3,7), στους 5 Έλληνες οδηγούς , είναι ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ, ενώ το 10% αυτών δεν θα έπρεπε να έχει καν άδεια οδήγησης, γιατί η παραβατική οδική του συμπεριφορά, θέτει σε κίνδυνο τους υπολοίπους.
Σύμφωνα με τα ετησία στατιστικά τής τροχαίας οι παραβάσεις το 2007 σε σχέση με το 2006 αυξηθήκαν κατά 10% .
Άρα λοιπόν οι οδηγοί συνεχίζουν να μην τηρούν τον ΚΟΚ καθώς αυξάνονται σημαντικά οι παραβάσεις ετήσιος.
ΟΔΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ.
Στην Ελλάδα υπεύθυνο για το οδικό δίκτυο είναι ΥΠΕΧΩΔΕ, , όπου τα στοιχεία είναι επίσης ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΑ. Από την σελίδα του υπουργείου διαβάζουμε …
….Η Ελλάδα κατέχει το θλιβερό ρεκόρ των αναλογικά περισσοτέρων θανάτων και τραυματισμών από τροχαία στον ευρωπαϊκό χώρο. Ένας σημαντικός λόγος γι’ αυτό το ξεκλήρισμα είναι ότι μέχρι σήμερα πολύ λίγα τμήματα των εθνικών μας δρόμων είναι σωστοί και ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι, μόλις 700 χλμ. σε σύνολο οδικού δικτύου πενήντα χιλιάδων χιλιομέτρων (50.000.χλμ.), εκ των οποίων τα 10.000, «χαρακτηρίζονται» ως εθνικό δίκτυο.
Είναι επομένως καθοριστικά για την αύξηση της ασφάλειας στους δρόμους της χώρας τα μεγάλα οδικά έργα που προχωράει το ΥΠΕΧΩΔΕ…
Με άλλα λόγια μας λέει ότι τα 700 χιλιόμετρα από σύνολο 50.000χιλιομετρων είναι ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι. Που πας ρε Καραμητροοοο. Δεν μπαίνω στον κόπο να βγάλω ποσοστό, γιατί είναι αντίστοιχο της αξιοπιστίας τους.
Σύμφωνα πάλι με στοιχειά του ΥΠΕΧΩΔΕ η ολοκλήρωση των έργων στο πέταλο του Μαλιακου (οπού έχει ολοκληρωθεί κατά το ημιση ), αλλά και την Ήπειρο, θα υποπενταπλασιαστουν τα ατυχήματα.
…. το Πέταλο του Μαλιακού, το οποίο παραδίδεται στην κυκλοφορία, ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, εντός του 2007. Με την παράδοσή του υποπενταπλασιάζονται τα ατυχήματα και συνεπώς ο σημερινός μέσος ετήσιος αριθμός των νεκρών από 15 θα μειωθεί σε κάτω των 3. Ανάλογες μειώσεις ατυχημάτων και νεκρών θα ισχύσουν και σε σωρεία άλλων έργων όπως Εγνατία, παρακάμψεις Αγρινίου και Άρτας, οδικά έργα περιοχής Πατρών, κ.λπ. Εκτιμάται ότι με την ολοκλήρωση των έργων αυτών έως το τέλος του 2008, ο συνολικός ετήσιος αριθμός των νεκρών, από 90 και πλέον που είναι σήμερα, θα μειωθεί σε κάτω των 18…
… Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με διεθνή στατιστικά δεδομένα, υποπενταπλασιάζει στους κύριους αυτούς οδικούς άξονες τα θανατηφόρα ατυχήματα. Συγκεκριμένα μόνο στους τέσσερις από τους προαναφερθέντες περιφερειακούς αυτοκινητοδρόμους, (Ιόνια Οδός, Μαλιακός-Κλειδί, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) ο σημερινός μέσος ετήσιος αριθμός των 335 ατυχημάτων και 122 θανάτων θα μειωθεί αντίστοιχα σε λιγότερα από 67 ατυχήματα και 24 θανάτους….
Άρα λοιπόν στην Ελλάδα, δεν έχουμε ούτε ασφαλείς δρόμους, ούτε συνετούς οδηγούς το γεγονός ότι δίνονται κατά καιρούς στην κυκλοφορία κομμάτια της Εγνατίας οδού Θεσσαλονίκης Αλεξανδρούπολης αλλά και του πετάλου του Μαλιακού, σίγουρα έχει μειώσει τα ατυχήματα, καθώς σε πολλά ήταν τα σημεία των δυο παραπάνω δρόμων, όπιο δεν είναι πλέον αναγκασμένοι οι οδηγοί να προσπελάσουν.
Δεν πιστεύω ότι βοήθησαν επαρκώς τα νέα μετρά για την μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Και επιχειρηματολογώ επ’ αυτού με στατιστικά στοιχεία όπως τους αρέσει¨
….28-12-2007:Στατιστικά στοιχεία τροχαίων ατυχημάτων κατά την επιστροφή οχημάτων τριημέρου Χριστουγέννων 25,26,27 έτους2007.
1. Σημειώθηκαν 7 θανατηφόρα ατυχήματα με 10 νεκρούς, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα έγιναν 11θανατηφόρα με 12 νεκρούς.
2. Ανάλυση θανατηφόρων.
α. 4 αφορούν εκτροπές οχημάτων εκ των οποίων :
Δύο (2) στο επαρχιακό δίκτυο.
Δύο (2) στο δευτερεύον Εθνικό.
β. 3 αφορούν συγκρούσεις εκ των οποίων :
Δύο (2) στο δευτερεύον Εθνικό
Μία (1) στην Π.Α.Θ.Ε.
3. Αναφορικά με τα σοβαρά ατυχήματα το ίδιο διάστημα σημειώθηκαν 17 με 20 τραυματίες ενώ το αντίστοιχο περσυνό σημειώθηκαν 7 με 13 τραυματίες.
4. Ως προς τα ελαφρά σημειώθηκαν 98 με 108 τραυματίες σε σχέση με το 2006 που έγιναν 75 με 79 ελαφρά τραυματίες .
5. Η επιστροφή των οχημάτων κυμάνθηκε συνολικά από Αθήνα και από Θεσσαλονίκη στα 383.975 οχήματα για το 2007 έναντι 208.370 οχήματα για το 2006. Σημειώθηκε ποσοστιαία αύξηση κατά 84% ( 175.605 οχήματα περισσότερα).
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ:
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η πρόκληση των θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλεται, κυρίως στην επιθετική συμπεριφορά των οδηγών, ( επικίνδυνοι ελιγμοί, αντικανονικό προσπέρασμα κ.λ.π.) στην υπερβολική ταχύτητα , στην κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και στην οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, που αποτελούν τις πρωταρχικές αιτίες.
Επιπλέον τα στοιχεία φανερώνουν το έλλειμμα της οδηγικής συμπεριφοράς και ευθύνης παρά τα έντονα μέτρα της αστυνομικής παρουσίας με δυνάμεις και μέσα.
Τα μέτρα ελέγχου και επιτήρησης της κυκλοφορίας θα συνεχισθούν με το σύνολο δυνάμεων και μέσων τροχαίας καθ΄όλη την διάρκεια της περιόδου των επόμενων εορτών ( Πρωτοχρονιάς - Φώτων ) με σκοπό την μεγιστοποίηση της οδικής ασφαλείας των μετακινουμένων και αποτροπή των τροχαίων ατυχημάτων….
Αυξηθήκαν δηλαδή τα ατυχήματα κατά την περίοδο τον εορτών, λόγω κακής οδηγικης συμπεριφοράς, και της κακής ποιότητας του οδικού δικτύου.
Σε μελέτη του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων “αναφέρεται ότι ο αριθμός των ατυχημάτων, των νεκρών και των τραυματιών στην Ελλάδα κατά την τελευταία τετραετία σημειώνει αξιοσημείωτη μείωση, η οποία σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις οφείλεται αφενός σε ορισμένες νέες δράσεις οδικής ασφάλειας (κυρίως στην εντατικοποίηση της αστυνόμευσης) και αφετέρου στη σημαντική αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στο αστικό και υπεραστικό οδικό δίκτυο της χώρας (και τη συνεπαγόμενη μείωση ταχυτήτων”. Τα στοιχεία αυτά, αφορούν την τετραετία 1998 – 2002, και παρουσιάζεται μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 32% ,και την μείωση των θυμάτων κατά 24%. Στατιστικά συνεπώς, έτσι κι αλλιώς μειώνονται τα θύματα την τελευταία δεκαετία , και δεν έγινε ξαφνικά το τελευταίο έτος με την “λήψη” των μέτρων.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ
Σε ο,τι αφορά την αποτελεσματικότητα των ελέγχων της τροχαίας, και εδώ τα στατιστικά στοιχειά είναι διφορούμενα. Σύμφωνα με την ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα που συνέβησαν κατά το 2007 ήταν περισσότερα στο λεκανοπέδιο της Αττικής, παρά στις εθνικές – επαρχιακές οδούς.
Αν και τα συνεργεία ελέγχων της τροχαίας στο λεκανοπέδιο το 2007 αυξηθήκαν κατά 37% η μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων είναι της τάξης του 1,07%
Είναι ενδιαφέρον το γεγονός, ότι το 2007 ελέγχθηκαν ενάμιση εκατομμύριο οδηγοί για επήρεια ή όχι μέθης. Οι τριακόσιοι χιλιάδες έλεγχοι έγιναν στην Αττική, και οι υπόλοιποι στην επαρχεία. Αριθμός σαφώς αντιστρόφως ανάλογος των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Θέλω να πω δηλαδή, ότι εφόσον τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα γίνονται στο λεκανοπέδιο, θα έπρεπε εκεί να γίνονται και οι περισσότεροι έλεγχοι. Άρα για ποια απόδοση μέτρων μιλάμε;
Από την άλλη τα ιδία στοιχεία δείχνουν ότι μονό το 3% των ελεγμένων οδηγών ήταν υπό την επήρεια μέθης. Θέλουν να μας πουν δηλαδή, ότι οι τρις στους εκατό ΜΟΝΟ από όσους πατάνε το γκάζι, πίνουν και ένα ποτηράκι παραπάνω. Δεν έχω στοιχεία για να το αντικρούσω, αλλά αδυνατώ να το πιστέψω. Εκτιμώ ότι είναι πολύ περισσότεροι.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης,«Από έρευνα και διασταύρωση των στοιχείων ανά περιοχή που έγινε από το εργαστήριό μας διαπιστώθηκε ότι τα δεδομένα της Στατιστικής Υπηρεσίας είναι πλησιέστερα στην πραγματικότητα, ενώ της Αστυνομίας διαφοροποιούνται σημαντικά» και καταλήγει στο συμπέρασμα «Με το να αποκρύβουν δεδομένα δεν θα εμφανισθούν επιτευχθέντες οι τεθέντες από την Ευρωπαϊκή Ένωση στόχοι κάθε έτος ως το 2010, όπου πρέπει ο αριθμός των νεκρών από τροχαία να είναι 1.050 άτομα».
Τα αποτελέσματα τής έρευνας παρουσιάζουν μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, μείωση των θυμάτων, και αναδεικνύουν τους νομούς Κορινθίας, Βοιωτίας, και Ευβοίας ως τους πλέον επικινδύνους, για τους οποίους διαπιστώνει την απουσία μέτρων και συνεπώς επαρκούς αστυνόμευσης. Η ερευνά καταδεικνύει την ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων στους παραπάνω νομούς, ενώ υπενθυμίζει ότι έχει εγκαταλειφθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες και πρέπει άμεσα να επανενεργοποιηθεί το στρατηγικό σχέδιο «Καθ' οδόν» για τη μείωση των ατυχημάτων, το οποίο είχε εξαγγελθεί με τυμπανοκρουσίες πριν από δύο χρόνια.
Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι ούτε επαρκής αστυνόμευση υπάρχει, ούτε άλλαξε συμπεριφορά ο Έλληνας οδηγός. Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, οφείλεται κυρίως στην βελτίωση κάποιων κομματιών, των οδικών αξόνων της χώρας. Δεν λέω ότι δεν βοηθήσαν τα μέτρα. Ούτε κρίνω αν είναι δίκαια η όχι. Κατά την γνώμη μου έλεγχοι είναι ανεπαρκείς, και απελπιστικά άτακτοι, ώστε να συνετίσουν τον παραβάτη οδηγό. Έχω την αίσθηση ο,τι αυτά λειτουργούν περισσότερο εισπρακτικά, παρά κατασταλτικά καθώς αν κρίνω από τον τρόπο που γίνονται οι έλεγχοι στις εθνικές και κυρίως τις επαρχιακές οδούς (λόγω επαγγέλματος ταξιδεύω σε Μακεδονία και Θεσσαλία μια φορά τον μηνά), αυτοί περισσότερο παγιδεύουν, παρά προστατεύουν τον οδηγό.
Αυτό συμπέρανα εγώ, και θα το αποδώσω μελωδικά, με ένα τσάμικο, ένεκα των ημερών , καθώς πλησιάζει το Πάσχα, οι δρόμοι πάλι θα γεμίσουν εκδρομείς, και το παραδοσιακό σούβλισμα του οβελία, οπωσδήποτε προϋποθέτει την ανάλογη “βουκολική υπόκρουση”.
Καλό Πάσχα σε όλους και προσοχή, στο δρόμο.
Με περίσσια περηφάνια ανακοινώθηκε από την τροχαία η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων την περσυνή χρονιά στην Ελλάδα. Παράλληλα η στατιστική κατέδειξε και την μείωση των νεκρών «στο βωμό της ασφάλτου», στο αστρονομικό ποσοστό του 4%. Είχαμε δηλαδή 59 νεκρούς λιγότερους το 2007, σε σχέση με το 2006. Όλοι βιαστήκαν να το αποδώσουν στα νέα μέτρα, καθώς ενώ το έτος 2007, ξεκίνησε αυξητικά σε θανάτους (σε σχέση με το 2006), από την στιγμή που εφαρμόστηκαν τα νέα μέτρα, άλλαξε η κατάσταση, μειώθηκαν οι νεκροί, και τέλος καλό όλα καλά. Άντε να ευλογήσουμε για μια ακόμη φορά τα γενιά μας. Είναι όμως έτσι;
Σύμφωνα με μελέτη για λογαριασμό του υπουργείου συγκοινωνιών
υπάρχουν τέσσερις βασικοί λόγοι στους οποίους οφείλονται τα τροχαία ατυχήματα.
Την οδική υποδομή και το περιβάλλον της
Τον οδηγό,
Το όχημα,
Την επιτήρηση και αστυνόμευση,
Οι εκτιμήσεις εμφανίζουν το αυτοκίνητο να συμμετέχει κατά 10% στις αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων, ο δρόμος κατά 30% και ο άνθρωπος κατά 90%.
Δεν εμφανίζεται πουθενά η αστυνόμευση, καθώς φυσικά οπού υπάρχει, δεν προκαλούνται ατυχήματα. Θα μου πεις «θα πρέπει ο κάθε Έλληνας οδηγός να έχει τον αστυνόμο του;
Αν δεχτούμε λοιπόν ότι το 90% ενός ατυχήματος οφείλεται στον άνθρωπο, πρέπει να εξετάσουμε αν τελικά τα νέα μέτρα «συμμόρφωσαν ή όχι τον άνθρωπο»
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχειά της τροχαίας, για τον μήνα Ιούνιο 2007 (τον μήνα δηλαδή που εφαρμόστηκαν τα νέα μέτρα), είχαμε:
«49.732 ελέγχους, όπου βεβαιώθηκαν 37.577 παραβάσεις και αναιρέθηκαν 5.801 άδειες οδήγησης».
Μιας και τους αρέσουν τα στατιστικά λοιπόν θα το κάνω «πιο λιανά»
Οι περίπου 4 (3,7), στους 5 Έλληνες οδηγούς , είναι ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ, ενώ το 10% αυτών δεν θα έπρεπε να έχει καν άδεια οδήγησης, γιατί η παραβατική οδική του συμπεριφορά, θέτει σε κίνδυνο τους υπολοίπους.
Σύμφωνα με τα ετησία στατιστικά τής τροχαίας οι παραβάσεις το 2007 σε σχέση με το 2006 αυξηθήκαν κατά 10% .
Άρα λοιπόν οι οδηγοί συνεχίζουν να μην τηρούν τον ΚΟΚ καθώς αυξάνονται σημαντικά οι παραβάσεις ετήσιος.
ΟΔΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ.
Στην Ελλάδα υπεύθυνο για το οδικό δίκτυο είναι ΥΠΕΧΩΔΕ, , όπου τα στοιχεία είναι επίσης ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΑ. Από την σελίδα του υπουργείου διαβάζουμε …
….Η Ελλάδα κατέχει το θλιβερό ρεκόρ των αναλογικά περισσοτέρων θανάτων και τραυματισμών από τροχαία στον ευρωπαϊκό χώρο. Ένας σημαντικός λόγος γι’ αυτό το ξεκλήρισμα είναι ότι μέχρι σήμερα πολύ λίγα τμήματα των εθνικών μας δρόμων είναι σωστοί και ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι, μόλις 700 χλμ. σε σύνολο οδικού δικτύου πενήντα χιλιάδων χιλιομέτρων (50.000.χλμ.), εκ των οποίων τα 10.000, «χαρακτηρίζονται» ως εθνικό δίκτυο.
Είναι επομένως καθοριστικά για την αύξηση της ασφάλειας στους δρόμους της χώρας τα μεγάλα οδικά έργα που προχωράει το ΥΠΕΧΩΔΕ…
Με άλλα λόγια μας λέει ότι τα 700 χιλιόμετρα από σύνολο 50.000χιλιομετρων είναι ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι. Που πας ρε Καραμητροοοο. Δεν μπαίνω στον κόπο να βγάλω ποσοστό, γιατί είναι αντίστοιχο της αξιοπιστίας τους.
Σύμφωνα πάλι με στοιχειά του ΥΠΕΧΩΔΕ η ολοκλήρωση των έργων στο πέταλο του Μαλιακου (οπού έχει ολοκληρωθεί κατά το ημιση ), αλλά και την Ήπειρο, θα υποπενταπλασιαστουν τα ατυχήματα.
…. το Πέταλο του Μαλιακού, το οποίο παραδίδεται στην κυκλοφορία, ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, εντός του 2007. Με την παράδοσή του υποπενταπλασιάζονται τα ατυχήματα και συνεπώς ο σημερινός μέσος ετήσιος αριθμός των νεκρών από 15 θα μειωθεί σε κάτω των 3. Ανάλογες μειώσεις ατυχημάτων και νεκρών θα ισχύσουν και σε σωρεία άλλων έργων όπως Εγνατία, παρακάμψεις Αγρινίου και Άρτας, οδικά έργα περιοχής Πατρών, κ.λπ. Εκτιμάται ότι με την ολοκλήρωση των έργων αυτών έως το τέλος του 2008, ο συνολικός ετήσιος αριθμός των νεκρών, από 90 και πλέον που είναι σήμερα, θα μειωθεί σε κάτω των 18…
… Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με διεθνή στατιστικά δεδομένα, υποπενταπλασιάζει στους κύριους αυτούς οδικούς άξονες τα θανατηφόρα ατυχήματα. Συγκεκριμένα μόνο στους τέσσερις από τους προαναφερθέντες περιφερειακούς αυτοκινητοδρόμους, (Ιόνια Οδός, Μαλιακός-Κλειδί, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) ο σημερινός μέσος ετήσιος αριθμός των 335 ατυχημάτων και 122 θανάτων θα μειωθεί αντίστοιχα σε λιγότερα από 67 ατυχήματα και 24 θανάτους….
Άρα λοιπόν στην Ελλάδα, δεν έχουμε ούτε ασφαλείς δρόμους, ούτε συνετούς οδηγούς το γεγονός ότι δίνονται κατά καιρούς στην κυκλοφορία κομμάτια της Εγνατίας οδού Θεσσαλονίκης Αλεξανδρούπολης αλλά και του πετάλου του Μαλιακού, σίγουρα έχει μειώσει τα ατυχήματα, καθώς σε πολλά ήταν τα σημεία των δυο παραπάνω δρόμων, όπιο δεν είναι πλέον αναγκασμένοι οι οδηγοί να προσπελάσουν.
Δεν πιστεύω ότι βοήθησαν επαρκώς τα νέα μετρά για την μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Και επιχειρηματολογώ επ’ αυτού με στατιστικά στοιχεία όπως τους αρέσει¨
….28-12-2007:Στατιστικά στοιχεία τροχαίων ατυχημάτων κατά την επιστροφή οχημάτων τριημέρου Χριστουγέννων 25,26,27 έτους2007.
1. Σημειώθηκαν 7 θανατηφόρα ατυχήματα με 10 νεκρούς, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα έγιναν 11θανατηφόρα με 12 νεκρούς.
2. Ανάλυση θανατηφόρων.
α. 4 αφορούν εκτροπές οχημάτων εκ των οποίων :
Δύο (2) στο επαρχιακό δίκτυο.
Δύο (2) στο δευτερεύον Εθνικό.
β. 3 αφορούν συγκρούσεις εκ των οποίων :
Δύο (2) στο δευτερεύον Εθνικό
Μία (1) στην Π.Α.Θ.Ε.
3. Αναφορικά με τα σοβαρά ατυχήματα το ίδιο διάστημα σημειώθηκαν 17 με 20 τραυματίες ενώ το αντίστοιχο περσυνό σημειώθηκαν 7 με 13 τραυματίες.
4. Ως προς τα ελαφρά σημειώθηκαν 98 με 108 τραυματίες σε σχέση με το 2006 που έγιναν 75 με 79 ελαφρά τραυματίες .
5. Η επιστροφή των οχημάτων κυμάνθηκε συνολικά από Αθήνα και από Θεσσαλονίκη στα 383.975 οχήματα για το 2007 έναντι 208.370 οχήματα για το 2006. Σημειώθηκε ποσοστιαία αύξηση κατά 84% ( 175.605 οχήματα περισσότερα).
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ:
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η πρόκληση των θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλεται, κυρίως στην επιθετική συμπεριφορά των οδηγών, ( επικίνδυνοι ελιγμοί, αντικανονικό προσπέρασμα κ.λ.π.) στην υπερβολική ταχύτητα , στην κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και στην οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, που αποτελούν τις πρωταρχικές αιτίες.
Επιπλέον τα στοιχεία φανερώνουν το έλλειμμα της οδηγικής συμπεριφοράς και ευθύνης παρά τα έντονα μέτρα της αστυνομικής παρουσίας με δυνάμεις και μέσα.
Τα μέτρα ελέγχου και επιτήρησης της κυκλοφορίας θα συνεχισθούν με το σύνολο δυνάμεων και μέσων τροχαίας καθ΄όλη την διάρκεια της περιόδου των επόμενων εορτών ( Πρωτοχρονιάς - Φώτων ) με σκοπό την μεγιστοποίηση της οδικής ασφαλείας των μετακινουμένων και αποτροπή των τροχαίων ατυχημάτων….
Αυξηθήκαν δηλαδή τα ατυχήματα κατά την περίοδο τον εορτών, λόγω κακής οδηγικης συμπεριφοράς, και της κακής ποιότητας του οδικού δικτύου.
Σε μελέτη του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων “αναφέρεται ότι ο αριθμός των ατυχημάτων, των νεκρών και των τραυματιών στην Ελλάδα κατά την τελευταία τετραετία σημειώνει αξιοσημείωτη μείωση, η οποία σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις οφείλεται αφενός σε ορισμένες νέες δράσεις οδικής ασφάλειας (κυρίως στην εντατικοποίηση της αστυνόμευσης) και αφετέρου στη σημαντική αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στο αστικό και υπεραστικό οδικό δίκτυο της χώρας (και τη συνεπαγόμενη μείωση ταχυτήτων”. Τα στοιχεία αυτά, αφορούν την τετραετία 1998 – 2002, και παρουσιάζεται μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 32% ,και την μείωση των θυμάτων κατά 24%. Στατιστικά συνεπώς, έτσι κι αλλιώς μειώνονται τα θύματα την τελευταία δεκαετία , και δεν έγινε ξαφνικά το τελευταίο έτος με την “λήψη” των μέτρων.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ
Σε ο,τι αφορά την αποτελεσματικότητα των ελέγχων της τροχαίας, και εδώ τα στατιστικά στοιχειά είναι διφορούμενα. Σύμφωνα με την ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα που συνέβησαν κατά το 2007 ήταν περισσότερα στο λεκανοπέδιο της Αττικής, παρά στις εθνικές – επαρχιακές οδούς.
Αν και τα συνεργεία ελέγχων της τροχαίας στο λεκανοπέδιο το 2007 αυξηθήκαν κατά 37% η μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων είναι της τάξης του 1,07%
Είναι ενδιαφέρον το γεγονός, ότι το 2007 ελέγχθηκαν ενάμιση εκατομμύριο οδηγοί για επήρεια ή όχι μέθης. Οι τριακόσιοι χιλιάδες έλεγχοι έγιναν στην Αττική, και οι υπόλοιποι στην επαρχεία. Αριθμός σαφώς αντιστρόφως ανάλογος των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Θέλω να πω δηλαδή, ότι εφόσον τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα γίνονται στο λεκανοπέδιο, θα έπρεπε εκεί να γίνονται και οι περισσότεροι έλεγχοι. Άρα για ποια απόδοση μέτρων μιλάμε;
Από την άλλη τα ιδία στοιχεία δείχνουν ότι μονό το 3% των ελεγμένων οδηγών ήταν υπό την επήρεια μέθης. Θέλουν να μας πουν δηλαδή, ότι οι τρις στους εκατό ΜΟΝΟ από όσους πατάνε το γκάζι, πίνουν και ένα ποτηράκι παραπάνω. Δεν έχω στοιχεία για να το αντικρούσω, αλλά αδυνατώ να το πιστέψω. Εκτιμώ ότι είναι πολύ περισσότεροι.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης,«Από έρευνα και διασταύρωση των στοιχείων ανά περιοχή που έγινε από το εργαστήριό μας διαπιστώθηκε ότι τα δεδομένα της Στατιστικής Υπηρεσίας είναι πλησιέστερα στην πραγματικότητα, ενώ της Αστυνομίας διαφοροποιούνται σημαντικά» και καταλήγει στο συμπέρασμα «Με το να αποκρύβουν δεδομένα δεν θα εμφανισθούν επιτευχθέντες οι τεθέντες από την Ευρωπαϊκή Ένωση στόχοι κάθε έτος ως το 2010, όπου πρέπει ο αριθμός των νεκρών από τροχαία να είναι 1.050 άτομα».
Τα αποτελέσματα τής έρευνας παρουσιάζουν μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, μείωση των θυμάτων, και αναδεικνύουν τους νομούς Κορινθίας, Βοιωτίας, και Ευβοίας ως τους πλέον επικινδύνους, για τους οποίους διαπιστώνει την απουσία μέτρων και συνεπώς επαρκούς αστυνόμευσης. Η ερευνά καταδεικνύει την ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων στους παραπάνω νομούς, ενώ υπενθυμίζει ότι έχει εγκαταλειφθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες και πρέπει άμεσα να επανενεργοποιηθεί το στρατηγικό σχέδιο «Καθ' οδόν» για τη μείωση των ατυχημάτων, το οποίο είχε εξαγγελθεί με τυμπανοκρουσίες πριν από δύο χρόνια.
Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι ούτε επαρκής αστυνόμευση υπάρχει, ούτε άλλαξε συμπεριφορά ο Έλληνας οδηγός. Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, οφείλεται κυρίως στην βελτίωση κάποιων κομματιών, των οδικών αξόνων της χώρας. Δεν λέω ότι δεν βοηθήσαν τα μέτρα. Ούτε κρίνω αν είναι δίκαια η όχι. Κατά την γνώμη μου έλεγχοι είναι ανεπαρκείς, και απελπιστικά άτακτοι, ώστε να συνετίσουν τον παραβάτη οδηγό. Έχω την αίσθηση ο,τι αυτά λειτουργούν περισσότερο εισπρακτικά, παρά κατασταλτικά καθώς αν κρίνω από τον τρόπο που γίνονται οι έλεγχοι στις εθνικές και κυρίως τις επαρχιακές οδούς (λόγω επαγγέλματος ταξιδεύω σε Μακεδονία και Θεσσαλία μια φορά τον μηνά), αυτοί περισσότερο παγιδεύουν, παρά προστατεύουν τον οδηγό.
Αυτό συμπέρανα εγώ, και θα το αποδώσω μελωδικά, με ένα τσάμικο, ένεκα των ημερών , καθώς πλησιάζει το Πάσχα, οι δρόμοι πάλι θα γεμίσουν εκδρομείς, και το παραδοσιακό σούβλισμα του οβελία, οπωσδήποτε προϋποθέτει την ανάλογη “βουκολική υπόκρουση”.
Καλό Πάσχα σε όλους και προσοχή, στο δρόμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου